קהילה אל מול מסך

הרמת כוסית
תוכן העיניינים

זה לא סוד שהתקופה האחרונה העלתה אתגרים לא צפויים לאדם בעולם המודרני.

אבל איך, דווקא בתקופת הריחוק החברתי, מצליח האדם למלא את אחד הצרכים הבסיסים שלו – חברה? יכול להיות שזה היה לנו מתחת לאף כל הזמן.

אם נצא למסע בזמן, אל תקופת ראשית האנושות, סביר להניח שנביט בבני האדם הקדמונים מתאגדים, כבר אז, לחבורות שכוללות מאפיינים משותפים –  שפה, כללי התנהגות, ואפילו סיפורים. ואכן, סוציולוגים (העוסקים במדע ההתנהגות החברתית של האדם) גורסים כי השייכות לקהילה מהווה צורך בסיסי של בני האדם לאורך השנים, משבטי האדם הקדמון, דרך דתות ועד לערים ומדינות הלאום המודרניות.

כאמור, כיום אנחנו נמצאים בתקופה בה ההבדלות והבדידות מרקיעות שחקים, ועדין, גם אם לא באופן פיזי, קהילות מתפקדות באופן נלהב דרך פלטפורמה שהפכה את מימוש הצורך הבסיסי לשייכות לקל יותר מאי פעם – הרשתות החברתיות המקוונות. בקטע הבא נבחן את השפעת הרשתות הנ"ל על הקהילה המודרנית.

 

קהילה מה זה בעצם?

קהילה הינה מושג רחב, המכיל בתוכו הגדרות רבות, כך לדוגמה, גם קבוצת אנשים המתגוררים באותו אזור גאוגרפי עשויים להיחשב קהילה. אם כך, נגדיר קהילה באופן כללי כקבוצת פרטים המקיימים ביניהם קשרים חברתיים, והם בעלי רצון או עניין משותפים. על אף השוני שבהגדרות הקהילה, ניתן למצוא מרכיב משותף בכולן – הרגשת הזהות של חברי הקהילה, שלרוב תיצור תחושה שהפרט אינו לבד, ובהמשך עשויה להעלות ניסיון ליצירת סמלי זהות ייחודיים – שפה, לבוש, סמלים, ערכים ודפוסי התנהגות שיאפיינו את חברי הקהילה. ניתן אם כך להבחין בקהילות כדוגמת הקהילה היהודית, קהילת העסקים ואפילו מועדון אוהדי מכבי תל אביב.

על מנת להגדיר את מקום הקהילה בחיי האדם, נבחן את שלושת המישורים סביבם לרוב שגרת חייו נעה:

  1. עבודה
  2. בית/ משפחה
  3. מקום בילוי – בהגדרתו מקום ללא מחויבות, אליו מגיע האדם מרצונו. לדוגמה- פאב שכונתי או מועדון ספורט.

 

בשנים שקדמו לפרוץ הרשתות החברתיות, לרוב, הקהילות בהם האדם לקח חלק סבבו סביב מישורים אלו, וכללו בין השאר מפגשים בין אישיים, ציון אירועים משותפים ופעולה למען אינטרס הקהילה. אדם הלוקח חלק בקהילה לרוב עשוי להיעזר בה על מנת להגשים את האינטרסים האישיים שלו, כגון הכרת בן / בת זוג, מציאת עבודה, יצירת חברויות ועוד.

 

רשת חברתית – מהרעיון עד הגלילה ב 'ניוז פיד'

רשת חברתית היא קודם כל סוג של מבנה חברתי, מורכב לרוב מפרטים או קבוצות, המקיימים ביניהם מערכת יחסים הדדית בעוצמות שונות. רשת חברתית מקוונת, אשר בה אנו דנים בכתבה זו, היא פלטפורמה המתמקדת בבנייה או ייצוג של קשרים חברתיים בין אנשים. לרוב, באמצעות הצטרפות ושימוש בהן אדם יכול מהם הקשרים החברתיים של חבריו, לבחון את הפרופילים (דפים מייצגי אישיות) וליצור אחד בעצמו.

בשנות התשעים נוצרו הרשתות הראשונות (למשל  The globe.com, Geocities, Tripods.com ) והן היו מבוססות צ'אט ודואר אלקטרוני, לאחר מכאן, בשנות האלפיים המוקדמות רשתות חברתיות שונות צברו פופלריות, והתווספו אופציות שונות כמו יצירת הפרופיל האישי וחיבור  לאנשים שחולקים תחומי עניין משותפים. זה התחיל ב' SixDegrees.com'  המשיך למייספייס ועד לימינו, כאשר אתר פייסבוק מהווה הרשת החברתית המקוונת הגדולה ביותר בעולם. ביוני 2017 דיווחה החברה על כשני מיליארד משתמשים, 800 מיליון מתוכם פעילים בתדירות יום יומית, חברת דירוג האתרים אלכסה דירגה את פייסבוק במקום השביעי בין האתרים הנצפים ביותר ברחבי העולם, ובמקום בשלישי בישראל.

 

אז מה הופך את האתרים הללו לכל כך פופולריים?

מחקרים שנעשו על אותן רשתות חברתיות מראים כי מקור התשובה לשאלה טמון ברעיון הקהילה והרשת החברתית עצמה. אותן רשתות מעלות בפני המשתמש קישורים ואפשרויות חיים אותן לרוב היה עליו למצוא בקרב קהילתו הקרובה כגון מציאת עבודה, יצירת מערכות יחסים רומנטיות, שימור קשרי חברות ועסקים וגם ככלי פרסומי. במשך הזמן, פייסבוק הוכיחה את החשיבות שהמשתמש נותן לקהילה בעצמה, כאשר בחרה לקדם במיוחד את אפשרות החיבור לקבוצות שלה ואפילו עיצבה חלק מיוחד מתוך חווית המשתמש באתר וביישומון שמוקדש כולו לתחום הקבוצות.

בשנים האחרונות, במיוחד בתקופת הקורונה, כאשר קהילות מתקשות להתנהל כמו בימים כהרגלם, הרשתות החברתיות והאפשרויות שהן טומנות בתוכן נהפכו לאמצעי מרכזי לקיום חיי קהילה. תפקידי ניהול קהילות בפייסבוק נהפכו לדבר שמקובל לרשום בקורות החיים של עובד, קבוצות שונות צוברות מאות אלפי משתתפים, קהילות יהודיות מבצעות תפילות בשיחות וידאו, מתקיימים מפגשים ודיונים בקרב חוגים אקדמאיים, קבוצות אלה ורבות אחרות מממשות את אותן הצרכים החיוניים של פרטיהם באמצעות אותן רשתות חברתיות.

במילים אחרות, אפשר להשוות את הרשת החברתית לאותו שבט של האדם הקדמון שנהפך עם השנים לסוגי קהילות שונים, הצורך של האדם בחברה וקהילה, והשימוש בה על מנת להגשים את עצמו נשאר דומה. את השינויים אנחנו מסוגלים לראות באמצעים בהם בוחר האדם, ובתקופתנו, כאשר לאדם כלים כה מגוונים ועוצמתיים כמו רשת האינטרנט, מושג הקהילה והדרך בה אנו תופסים אותה צפויים לעבור עוד שינויים רבים.

 

אנשים בעבודה

490 בניית אתרים - סמל
בניית אתרים
מבית עשהאל דרייר בע"מ

בניית אתרי אינטרנט על תשתית וורדפרס, אתרים ברמה הגבוהה ביותר מתאימים לקידום במנועי החיפוש, מבית עשהאל דרייר מקדם אתרים מקצועי עם צוות שיודעים להבריג את האתרים שלכם במקום הראשון.

לקבלת הצעת מחיר מלאו את הפרטים

מאמרים נוספים בנושא
מחפש את החברה שתבנה את האתר שאתה חולם עליו?
חייג עכשיו!
מדריכים דיגיטליים
המתנות הטובות ביותר לעובדים מרוחקים

ככל שעבודה מרחוק ממשיכה להיות פופולרית יותר, חשוב להראות את הערכתך לעובדים המרוחקים שלך. אחת הדרכים לעשות זאת היא על ידי מתן מתנות שמראות שאתה

מגן
מדריכים דיגיטליים
הכירו את אפ-לינק

עסקים כיום דורשים משאבי מחשוב ושירותים הולכים וגדלים כדי לעמוד בקצב הדרישות של העולם המודרני; מניהול מסדי נתונים גדולים ועד שירותי אחסון בענן ומחשוב, עסקים