מהן זכויות יוצרים ואיך שומרים עליהן?

קניין רוחני
תוכן העיניינים

כל אדם אשר ממציא דבר מה, יש זכות מלאה ליהנות מהיצירה שלו ולהרוויח ממנה. לשם כך קיימות זכויות יוצרים המגנות על הזכויות שלו ועל יצירתו. זכויות יוצרים, הן הרבה יותר משמירה על הקניין הרוחני של היוצר. בזכותן יש לאנשים אינטרס ליצור ולפתח. במאמר זה נסביר מה זה זכויות יוצרים וכיצד שומרים עליהן.

ההיסטוריה מלאה בסיפורים על יוצרים שיצרו, שיר, מנגינה, סיפור, יצירת אומנות, המצאה, ולא הקפידו לשמור על הזכויות שלהם כיוצרים או להבדיל, גורמים שעבדו איתם על היצירה, דאגו "להעלים" אותם ולמנוע מהם את הזכויות המגיעות להן כחוק. ההיסטוריה מלאה בסיפורים עליהם, אך שכחה מקיומם והם נשכחו גם מהתודעה הציבורית. לצערם, זה בא לידי ביטוי גם בהיבט הכלכלי. אילו הזכויות שלהם כיוצרים היו נשמרות, כל זה היה אחרת לגמרי.

 

מה זה זכויות יוצרים?

הרעיון של זכויות יוצרים הוא פשוט. לכל אדם היוצר יצירה, יש זכות ליהנות ממנה, להרוויח ממנה ולמנוע מאחרים לעשות בה שימוש ללא הסכמתו. מדובר על יצירות כגון:

  • שירים.
  • מנגינות.
  • ציורים.
  • פסלים.
  • תמונות.
  • קליפ.
  • סרט.
  • מאמר.
  • סרטון.
  • פרסומת.

כל היצירות שציינו מוגנות לשימוש באופן שאסור לעשות בהם שימוש בפרהסיה, ללא קבלת אישור מהיוצר ומתן תשלום עבור השימוש בה. לכן, אדם פרטי יכול להשמיע שיר של יוצר מסוים בביתו, כי לשם כך נוצרה היצירה, אך הוא לא יכול להשמיע אותה באירוע או להשתמש בה לפרסומת מבלי שיבקש אישור או ישלם על כך. זה נכון גם לגבי שמירה על זכויות יוצרים ברשת.

זכויות יוצרים

למה צריך זכויות יוצרים?

זכויות יוצרים, כאמור, מגנות על היוצרים מפני שימוש שייעשה ביצירות שלהם ללא אישור מצידם ומבלי שהם יקבלו על כך תשלום. המחשבה שעומדת מאחורי זה היא, שהיצירה נמצאת בבעלותו של היוצר, יש לו זכות קניין עליה ולכן הוא זכאי ליהנות ממנה מבחינה כלכלית. אם אחרים יעשו בה שימוש ללא רשותו, הוא לא ייהנה מכך ולא יקבל על כך תשלום. זכויות יוצרים מעודדות אנשים ליצור, מאחר והן מאפשרות להם להרוויח וכן לקבע מוניטין של יוצרים בתודעה הציבורית.

 

כיצד שומרים על זכויות יוצרים?

ראשית, ישנם חוקים הקובעים בצורה מפורשת למי שמורה זכויות היוצר (חוק זכויות יוצרים), אילו יצירות נחשבות מוגנות, ואילו מקרים נחשבים לעבירה על החוק. שנית, ישנם ארגונים ועמותות המקפידות לשמור על זכויות יוצרים אשר רשומים בהם. בצורה כזו, אם מישהו עובר על החוק, הארגון מקפיד להגן על זכויות היוצר. שלישית, בכל מקרה בו יש הפרה של החוק, ניתן להגיש תביעה כנגד המפר בעזרת עורך דין המתמחה בזכויות יוצרים. אם אתם רוצים לדעת עוד על זכויות יוצרים והגנתן, פנו אלינו אל מוקד עורכי דין. באתר https://www.copyrightsite.co.il תוכלו לקבל מידע נוסף.

קניין רוחני

490 בניית אתרים - סמל
בניית אתרים
מבית עשהאל דרייר בע"מ

בניית אתרי אינטרנט על תשתית וורדפרס, אתרים ברמה הגבוהה ביותר מתאימים לקידום במנועי החיפוש, מבית עשהאל דרייר מקדם אתרים מקצועי עם צוות שיודעים להבריג את האתרים שלכם במקום הראשון.

לקבלת הצעת מחיר מלאו את הפרטים

מאמרים נוספים בנושא
מחפש את החברה שתבנה את האתר שאתה חולם עליו?
חייג עכשיו!
שוק עורכי הדין
כללי
אתה עו"ד? למה חשוב שיהיה לך אתר

אחת האמירות הידועות בעולם הפרסום  היא "אם אתה לא שם, אז אתה לא קיים". זו אמירה נכונה כשמדברים על עולם האינטרנט, בפרט עבור עורכי דין.

עסק חדש
כללי
פתחת עסק חדש? למד איך לקדם אותו

אם פתחתם עסק חדש, לא משנה במה הוא עוסק, סביר להניח שאתם נמצאים בתחרות קשה. התחרות הזו עוטפת אתכם מכל כיוון, והמטרה שלכם היא לייחד

מקליט סים
כללי
סים מקליט – הקלטת כל השיחות בסלולרי

מחפשים חלופה טובה יותר להקלטת שיחות בסלולרי? אקסטרא מובייל מציעים לכם חבילות סלולרי משתלמות במיוחד הכוללות שירות הקלטת שיחות גם לאנדרואיד וגם לאייפון על גבי