התקופה הקריטית ביותר בהתפתחות הילד, מתרחשת בין הלידה ועד גיל 6. הכינוי "הגיל הרך" שהוצמד לתקופה זו, מתייחס בין השאר גם לגמישות המנטלית, שמאפיינת את הגיל הזה ומאפשרת למידה והתפתחות בקצב מדהים. זאת בהינתן סביבה תומכת וכלים שיאפשרו התפתחות רגשית, קוגניטיבית, פיזית וחברתית של הילד ומיצוי של פוטנציאל התפתחותו. להלן 4 דברים המסייעים בפיתוח ילדים
סביבה תומכת ומגרה
ילדים נוטים באופן טבעי לסקרנות, ובסביבה תומכת, בה הם חשים מוגנים ובטוחים, רוב הילדים בגיל הרך יבחרו לחקור, לשחק וליצור. סביבה אידיאלית משלבת חשיפה לגירויים מגוונים שבאים לעודד סקרנות ויצירתיות, והענקת תחושת מוגנות וביטחון.
סביבה תומכת ומגרה מורכבת בדרך כלל מ:
- קשר רגשי חזק בין הילד לבין המבוגרים המשמעותיים בחייו
- תחושת ביטחון שנוצרת על ידי הקפדה על שגרה ברורה וסביבה יציבה ועקבית בחוקיה
- סביבה עשירה בגירויים לעידוד סקרנות ויצירתיות
- זמן משותף עם הורים ומבוגרים אחרים, תוך עידוד הישגי הילד
חשיפה לשפה עשירה ומגוונת
השפה היא כלי עוצמתי וחיוני להתפתחות הקוגניטיבית, הרגשית והחברתית של הילדים. פיתוח אוצר מילים, שיפור יכולות קוגניטיביות והעשרת עולם הדמיון, מאפשרים ביטוי עצמי של רגשות, רצונות ויכולות תקשורת. יש דרכים רבות ומגוונות לחשוף ילדים לשפה מגוונת ועשירה – יש שיבחרו לגדל את הילדים כדו-לשוניים וייעזרו בכלים כמו לימוד אנגלית מרחוק, יש שיבחרו לחשוף את הילדים ליצירות כתובות, ויש שיעדיפו לשלב בין זמן משותף לחשיפה לשפה, למשל על ידי שיחה, דיבור או משחקי שפה שונים.
הנגשת צעצועים התפתחותיים
צעצועים התפתחותיים הם צעצועים המעוצבים כך שיוכלו לעודד התפתחות, ולסייע לפיתוח של מגוון גדול של מיומנויות ויכולות מותאמות גיל. חשיפה של ילדים בגיל הרך לצעצועים התפתחותיים מתחילה בגיל אפס, כאשר מוצרים כמו אוניברסיטה, קשתות פעילות ובובות, כמו אלה שניתן למצוא באתר של דרא – מוצרים לילדים מסייעים בפיתוח מוטוריקה. בהמשך מצטרפים גם משחקים שעוסקים בפיתוח חשיבה יצירתית ופתרון בעיות, ובפיתוח מיומנויות קוגניטיביות חשובות כמו ריכוז, זיכרון וקשב.
פעילות גופנית וחברתית
משחק פיזי בשיתוף ילדים אחרים הוא פעילות מהנה שתורמת גם להתפתחות הגופנית והחברתית של הילד. זאת החל מחיזוק מערכת החיסון ומערכות השרירים, וכלה בהתפתחות קוגניטיבית, עיצוב תחושת מסוגלות ופיתוח קשרים חברתיים ויצירת שיתופי פעולה, תוך חיזוק הביטחון העצמי והדימוי העצמי של הילד. עידוד ילדים להשתתף בפעילויות כאלה יכול להיעשות במגוון דרכים, למשל:
- עידוד משחק בחוץ, בחברת חברים
- עידוד פעילות גופנית מהנה כמו רכיבה על אופניים או משחק בכדור
- השתתפות בחוגים ספורטיביים או חוגים תנועתיים כמו ריקוד
- השתתפות בפעילות פיזית חברתית כמשפחה, על מנת לאפשר הזדמנויות ולהעניק דוגמה אישית בנושא
- בחירה לקבוע מפגשים חברתיים מחוץ לבית – טיולים בטבע, משחקים בחוץ או סיור וביקור משותף באתרים שונים
לסיכום
השילוב של חשיפה של ילד בגיל הרך לשפה עשירה ולצעצועים התפתחותיים מותאמים לגילו ולהתפתחותו, קבלה של הילד ועידוד פעילות גופנית וחברתית ויצירת סביבה תומכת – כל אלה מאפשרים לילד להגיע למלוא פוטנציאל התפתחותו התקינה והבריאה.