אנו חיים בעולם מרובה מוצרים, כמעט כל מוצר שקיים בעולם, מוצע לשיווק לציבור בשלל וריאציות וסוגים שונים.
על מנת לעמוד בתחרות המתגברת בעולם כזה, נדרשים יצרנים ובעלי העסקים להצליח לבדל את עצמם מאחרים, לבלוט, ובכל לגרום לאנשים לקנות דווקא את המוצר שלהם.
מהו מיתוג עסקי?
מיתוג עסקי, הוא בעצם תהליך שהופך חברה, עסק, לעיתים קרובות קטן ולא ידוע, למותג, למוצר שתדמיתו מבוססת על ההנחה שהוא חובה בכל בית. הדרך להגיע לתוצאה זו, מגוונת ובעלת סגנונות שונים, כאשר הקו השולט בכולם, הוא היכולת לדעת ולהגיע ל"צורך". הבנת הצורך, שמבוססת על העובדה שהאדם מרגיש שחסר לו משהו, בין אם הרגשה זו מוצדקת ובין אם לאו, היא העומדת בבסיס התהליך, שנקרא כולו, "מיתוג עסקי". תהליך זה, הוא בעצם אסטרטגיה שלמה, המאגדת גם הבנה בסיסית של בעל בעסק את מהות עסקו, גם גיבוש והגדרת מטרות ויעדים להמשך, וגם כמובן את הקשר בין הלקוח לבעל העסק, למוכר.
אז מה המטרות של מיתוג עסקי?
המטרה העיקרית של התהליך היא יצירת הנחת עבודה, מעין בסיס קבוע, שהמוצר הספציפי של החברה טוב יותר, או באופן מדויק, שונה ובולט משל האחרים. מטרה זו כוללת יצירת עולם שלם, הגעה לתוצאה בה הלקוח יחוש שעולם ההעדפות שלו, והמוצר אותו הוא בוחן, דומים, ויותר מכך, זהים. כמובן שמטרה זו של המיתוג העסקי אינה סותרת, ואף עומדת בהכרח לרצון לממש את החזון העסקי של העסק או של המוצר.
איך נגיע למטרה בצורה מקצועית ויעילה?
- מהותו של העסק – בבסיס המיתוג עומד שלב הבנת העסק, לכל עסק ישנו את הצרכים שלו, שיווקיים, ערכיים וכל צורך אחר שעולה על הדעת. יחד עם זאת, עומד גם הניסיון, לעיתים ניסיון רב שנים שנרכש בעמל רב, וכולל בתוכו ידע, שיווקי, פרסומי ומקצועי בתחום העיסוק של המוצר.
- לספר את הסיפור – בשנים האחרונות, עולם הstorytelling , מתפתח במהירות, ההבנה שהיכולת לספר סיפור טוב, היא זו שתחולל את השינוי המשמעותי. סיפור כמובן יכלול מסגרת עיקרית, שמבוססת כמובן על ערכיו המרכזיים של העסק, שהוגדרו בשלב הקודם. לאחר מכן, יכלול הסיפור עוד פרטים, שידייקו את המסגרת הכללית, ויגישו את הסיפור לקורא או הבוחן, בצורה מעניינת ומושכת.
- יישום – התאמת הסיפור לנכסים של העסק, אם זה בעזרת בניית לוגו, אם זה בניית אתר שמוכר את הסיפור ואת העסק בצורה ויזואלית ומזמינה, ואם זה בעזרת רשתות חברתיות. כמובן שהנכסים תלויים מאוד בקהל היעד אליו מכוונים, אותו נגדיר בשלב הראשוני של התהליך.
לסיכום, בניית מותג עסקי אינה מלאכה פשוטה, ודורשת הגדרת מטרה ברורה, לפי ערכים מרכזיים שעליהם מתבסס העסק וחזונו. זאת בנוסף להגדרת הצורך עליו הוא עונה וקהל היעד הרלוונטי. דיוק בפרטים, ואפיון נכון של קהל היעד והעסק עצמו, יביאו לתוצאה המיוחלת.