אדם המעוניין להגיש תביעה למוסד לביטוח לאומי בגין נכותו, צריך להכיר את כל שלבי התהליך, כדי שיצליח לקבל את מה שמגיע לו וכדי שהמדינה תעזור לו עם אי אלו הטבות המגיעות לנכים. במאמר הבא תקבלו את התשובות לשאלות כיצד להגיש תביעה, והאם ניתן לעשות זאת בדרך מקוונת.
הגשת תביעת נכות כללית
מי שמעוניין להגיש תביעת נכות כללית (נכות רפואית) מול המוסד לביטוח לאומי יכול לעשות זאת בצורה מקוונת או ידנית, בצירוף כל המסמכים הרלוונטיים ופגישה עם וועדה רפואית שתקבע האם זכאי לקבל קצבת נכות. כדי לעבור בהצלחה את התהליך המורכב של הגשת התביעה, חשוב להכיר את כל השלבים. במאמר הבא ריכזנו עבורכם שלב אחר שלב את כל המידע, בדרך לקבל את מה שמגיע לכם.
תהליך הגשת תביעת הנכות
- הכנות מקדימות: למי שסובל מכמה ליקויים או מחלות, כדאי להכין מראש את כל המסמכים הרלוונטיים משום שאלו משפיעים על קביעת אחוזי הנכות שינתנו לכם. כדי לצפות ברשימת המסמכים הנדרשים ניתן להיכנס לאתר של ביטוח לאומי.
- הגשת תביעה: עליכם למלא טופס תביעה לקצבת נכות כללית בצורה מקוונת או ידנית ולצרף מסמכים רלוונטיים (מסמכים רפואיים), כולל אישורים על אישפוזים או טיפולים רפואיים. במידה ואדם אחר מגיש את התביעה במקומכם – עליו לצרף ייפוי כוח.
- קביעת נכות על ידי הוועדה הרפואית: לאחר הגשת התביעה ישלח אליכם זימון להתייצב מול הוועדה הרפואית. לאחר הפגישה עם הוועדה, יקבע אחוז הנכות שלכם וההטבות המגיעות לכם בהתאם.
- קביעת דרגת אי כושר: בהתאם לאחוזי הנכות שהוועדה הרפואית קבעה לכם, הפקיד בודק את הכנסותיכם, ועד כמה הנכות שלכם משפיעה על כושר העבודה שלכם.
- קבלת התשובה: בסיום הבדיקות, תקבלו את התשובה בדואר, בצירוף של דוח מהוועדה הרפואית. במידה ולא נמצאתם זכאים לקבל את קצבת הנכות, יתכן ואתם זכאים לזכויות אחרות שאינן מותנות בקצבת נכות.
- תשלום הקצבה: למי שקיבל זכאות לקצבת נכות, הקצבה תשולם בסוף 90 ימים מהמועד בו נקבעה דרגת אי הכושר של התובע. הקצבה משולמת בכל 28 לחודש לחשבון הבנק של מי שזכאי לה, או במקרה ויש לו אפוטרופוס – הקצבה תעבור לחשבונו של האפוטרופוס.
- עירעור על תשובה שלילית: במידה והוועדה קבעה אחוזי נכות של פחות מ 80% – ניתן להגיש ערר.
- במקרה של תשובה שלילית – בקשת בדיקה מחדש: לאחר 6 חודשים, ניתן להגיש תביעה חוזרת במידה וחלה החמרה במצבו הרפואי של התובע.
לסיכום
את הגשת התביעה ניתן להגיש בכמה אופנים: על ידי שליחת טופס תביעה מקוון באתר של רשות המיסים, על ידי מילוי טופס תביעה ידני ושליחתו לסניף של המוסד לביטוח לאומי הקרוב לביתכם (בדואר או בפקס), ועל ידי שיחה טלפונית עם נציג של ביטוח לאומי, שבמהלך השיחה ימלא עבורכם את השאלות.